„Ekspert marki osobistej” to fraza, którą coraz częściej można spotkać jako opis specjalizacji niektórych marketerów lub piarowców. Lata wcześniej był to specjalista od budowania wizerunku (lub podobnie). Co się zmieniło w kreowaniu tzw. profesjonalnego image’u, dlaczego może to być nam potrzebne i czym się konkretnie zajmuje taki ekspert? Właśnie o tym piszemy.
Skąd się wziął ekspert marki osobistej?
Specjalista lub ekspert wizerunkowy to zawód, który pojawił się w Polsce wraz z rozwojem takich dziedzin jak public relations, komunikacja marketingowa czy marketing polityczny. Przez lata tacy eksperci pracowali głównie z osobami publicznymi, typu artyści, politycy, sportowcy, dziennikarze itp. Dlaczego? W zasadzie dlatego, że to głównie takie osoby czuły potrzebę świadomej budowy tego aspektu swojej działalności, która mieści się w określeniu „wizerunek”, a wręcz zaczęto od nich tego wymagać, ze względu na ich pracę lub publiczne zaangażowanie. Tym samym oczywiste się stało, że można mieć spory wpływ na to, co i jak na nasz temat ukazuje się publicznie, co znaczy zarządzanie wizerunkiem i jakie korzyści to przynosi. Takie zapotrzebowanie wykreowało, można powiedzieć, nowy zawód – specjalistyczne doradztwo, z którego dziś właściwie każdy może skorzystać.
Nie czy, ale kiedy i jak zbudować markę osobistą z pomocą eksperta?
Obecnie można powiedzieć, że jest to oczywista oczywistość i nikt nie kwestionuje posiadania takiej potrzeby. Im wyższe stanowisko, precyzyjniej zaplanowana kariera lub aktywniejsza działalność na polu publicznym, tym ta potrzeba jest większa i (najczęściej) lepiej uświadomiona. Gdy już się ma konkretny pomysł na siebie, a najlepiej plan, dobrym krokiem jest zgłoszenie się do eksperta marki osobistej po wsparcie w tym zakresie. Bo dziś coraz rzadziej mówimy o kreowaniu wizerunku, kreowaniu wizerunku marki – choć oba określenia są poprawne – a coraz częściej zastanawiamy się „jak zbudować markę osobistą”. To wyrażenie znaczy o wiele więcej. Budowa marki osobistej zawiera w sobie kreowanie wizerunku, albo inaczej, kreowanie wizerunku to jeden z jej aspektów. Stąd ekspert marki osobistej nadal pracuje nad wizerunkiem swojego klienta. Ale nie tylko – buduje mu całą „markę”.
Więc jak zbudować silną markę osobistą?
Z pomocą specjalisty-eksperta, który tak dobierze nam narzędzia do budowy marki osobistej, byśmy mogli skutecznie i efektywnie zwiększać swoją rozpoznawalność i budować dobrą reputację. Jeśli jesteśmy osobami działającymi publicznie po prostu pod swoim nazwiskiem, to ono jest naszą „marką”. Gdy natomiast jesteśmy przedsiębiorcami, osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą, to nasza marka osobista wpływa bezpośrednio na odbiór naszej marki firmowej przez klientów (i nie tylko przez nich). Ekspert marki osobistej uwzględnia te niuanse w pracy ze swoim klientem i wyczula go na wszystkie aspekty, które mogą wiązać się z kreowaniem wizerunku marki i jej innych elementów.
Jak może wyglądać współpraca z ekspertem marki osobistej?
Mogą to być po prostu konsultacje dotyczące marki osobistej, może mieć formę wspólnej pracy nad jej koncepcją a potem nad wcieleniem w życie, ekspert może także wykonać sam całościowy projekt takiej marki na nasze zlecenie. Warto dodać, że coraz powszechniejszym określeniem eksperta w typu doradztwie jest słowo „mentor” i aby skutecznie wyszukać dobrego specjalistę dla siebie, warto w wyszukiwarkę wpisać np. „mentoring marki”. Nawet jedna konsultacja u takiego mentora może mieć wartość dla wizerunku, jaki chcemy budować, i oczywiście dla całej naszej marki jako takiej.
autor: Dorota Anna Wróblewska